Określone filtry umożliwiają lepszy niż standardowy przepływ powietrza. Najczęściej stosuje się dwa rozwiązania, a mianowicie wkładki zastępujące filtr oryginalny, a także stożki, które zastępują obudowę filtra, a także sam filtr.

Jakie wyróżnia się rodzaje filtrów powietrza?

Jak doprowadzić do zwiększenia przepływu powietrza w układzie dolotowym z wykorzystaniem filtra? Można zastosować wkładkę z materiału o wyższej przepustowości. Producenci aut mają pewne wymagania dotyczące przepustowości fabrycznego filtra. Uwzględniają warunki, w jakich porusza się samochód, a także okres pomiędzy poszczególnymi przeglądami. W taki sposób dostosowują konstrukcję filtra. Musi on zapewniać właściwą ochronę silnika przy niezbędnym do dobrego spalania mieszanki przepływie powietrza.

Druga metoda, której celem jest zwiększenie przepustowości filtra powietrza, polega na wymianie fabrycznej części układu dolotowego z filtrem wraz z otaczającą go obudową, na tak zwany filtr stożkowy. Oddycha on nie tylko zewnętrzną, ale czasami wewnętrzną częścią stożka albo beczki. W związku z tym mimo niewielkich rozmiarów jego całkowita powierzchnia może być większa niż całkiem dużej wkładki. Co więcej, filtr stożkowy jest przystosowany do zasysania powietrza z obudowy filtra, która wykazuje pewne ograniczenia. Warto podkreślić, że jest on także wykonany z materiału charakteryzującego się większą przepustowością niż wkładki sportowe.

Jakie efekty można uzyskać po zastosowaniu sportowego filtra powietrza?

Po zastosowaniu wkładki rezultat w postaci zwiększenia mocy jest niewielki. Najczęściej po montażu krzywa momentu obrotowego ulega delikatnemu przesunięciu w zakres wyższych obrotów. Jednak nie da się tego odczuć. Podkreślić należy fakt, że bardzo dużo innych elementów wykazuje wpływ na osiągi samochodu, na przykład temperatura zewnętrzna, jakość paliwa, obciążenie auta, czy też ciśnienie w ogumieniu.

Trochę inaczej wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o filtry stożkowe. W niektórych sytuacjach mogą one zapewniać przyrosty mocy rzędu 5, a nawet więcej koni mechanicznych. Wszystko uzależnione jest od pojemności, a także konstrukcji silnika.

Czy warto wprowadzić rozwiązanie w postaci filtra sportowego?

Producenci raczej nie wypowiadają się na temat filtrów w postaci wkładek, gdyż nie ma tutaj powodów do dumy. Jednakże filtry te charakteryzują się dużą trwałością oraz wytrzymałością. Podkreślić należy fakt, że dobrej jakości rozwiązania, na przykład filtry K&N nie wymagają wymiany, tylko czyszczenia. Materiał raczej nie ulegnie zniszczeniu, gdyż nasączony jest specjalnym olejem, który chroni go przed zanieczyszczeniami.

Światowej klasy producent przekonuje, że jego produkt, jakim są filtry K&N jest wytrzymały przez cały okres eksploatacji samochodu. Co więcej, filtry K&N wymagają czyszczenia dopiero po przejechaniu 80 tysięcy kilometrów. Czy te argumenty są wystarczające, za koszt który trzeba ponieść?