Filtr cząstek stałych jest za pewne czymś dobrze znanym wielu właścicielom samochodów. Jego zasada działania jest bardzo prosta- poprzez specjalny układ wąskich kanalików przez filtr przepływają wszelkie spaliny, które w tym miejscu są od razu oczyszczane z sadzy. Jeśli tylko filtr działa efektywnie- nie powinniśmy odczuwać żadnego dyskomfortu podczas prowadzenia pojazdu. Niestety, z czasem nagromadzone resztki sadzy, popiołu, resztki oleju silnikowego lub płynu chłodniczego mogą powodować jego zablokowanie. W takim przypadku konieczna jest regeneracja filtra DPF.

Zanieczyszczony filtr cząstek stałych ma bardzo negatywny wpływ na silnik i na jego osiągi. Dlatego też regenerację najlepiej przeprowadzić od razu. Można ją przeprowadzić na dwa sposoby- udając się do warsztatu samochodowego, który oferuje takie usługi, gdzie podczas wizyty filtr zostanie zdemontowany, albo też demontując go samodzielnie i wysyłając do dowolnego warsztatu.

Wiele metod regeneracji filtra

Istnieje metoda takiej regeneracji filtra, którą można spróbować przeprowadzić samodzielnie poprzez długotrwałą jazdę na wysokich obrotach silnika, na przykład autostradą. Pozwala to na katalityczne spalanie się zalegającej w filtrze sadzy w wyniku osiągnięcia bardzo wysokiej temperatury. Takie warunki można też osiągnąć podpinając samochód do specjalnego komputera. W sytuacji, kiedy obie te metody zawodzą, konieczne jest przeczyszczenie filtra w specjalnym urządzeniu. Jest on wówczas przepłukiwany i suszony, co pozwala na usunięcie z jego wnętrza wszelkich substancji niepożądanych. Takie czyszczenie może przywrócić sprawność filtra od w 70- 90%.

Czy są sytuacje, w których taka regeneracja nie będzie możliwa do przeprowadzenia? 

Spokojnie można przyjąć, że regeneracja filtra DPF jest możliwa zawsze wtedy, kiedy obniżenie jego sprawności bezpośrednio wynika z zalegających w jego wnętrzu zabrudzeń. Wówczas regeneracja to nic innego jak jego czyszczenie, które pozwala na jego ponowną, bezproblemową eksploatację. Regeneracji nie będzie jednak można przeprowadzić w momencie, kiedy filtr będzie posiadał jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne. Diagnostyka stanu filtra jest przeprowadzana zawsze w momencie przyjmowania go na serwis. Wkład ceramiczny w katalizatorze powinien być nienaruszony, niedopuszczalne jest, aby był nadtopiony lub uszkodzony. Dlatego też w przypadku, kiedy nie potrafimy go samodzielnie zdemontować, albo nie mamy wiedzy na temat tego, jak czyścić, lepiej nie próbować napraw na własną rękę, które mogłyby spowodować jego uszkodzenie mechaniczne.

Zobacz także: regeneracja filtra FAP rybnik