Vehicle Identyfication Number to rozwinięcie skrótu VIN. Numer identyfikacyjny pojazdu został zestandaryzowany w 1981 r. Składa się z siedemnastocyfrowego ciągu alfanumerycznego, jednak z alfabetu zostały wykluczone litery: I,O i Q. Każdy wyprodukowany pojazd ma nadawany jedyny i unikalny numer VIN dzięki czemu można go zidentyfikować.

Europejski format VIN reguluje norma ISO-3779. Sprawdzenie numeru VIN nadanego wg tej normy dostarcza nam szerokiej wiedzy na temat pojazdu. Składa się z trzech sekcji i tak:

– 3 pierwsze cyfry oznaczają WMI. Przy jego pomocy identyfikowany jest region i producent pojazdu.

– Kolejne 6 cyfr to informacje na temat tego z jakim typem pojazdu mamy do czynienia, jaka jest jego konstrukcja oraz nadwozie.

– Cyfry od 10 do 17 to informacje o silniku, opcji modelu, albo po prostu kolejny numer porządkowy.

Historia pojazdu zapisana w VIN

Poza powyższymi informacjami numer VIN to pełna historia każdego pojazdu. Dzięki temu, że każdy pojazd posiada swój jedyny i niepowtarzalny numer sprawdzenie numeru VIN kupującemu pozwala na sprawdzenie, czy pojazd którym jest zainteresowany uległ kiedyś wypadkowi oraz czy jego przebieg jest zgodny z tym na liczniku. Pozwala także na weryfikację czy pochodzi z legalnego źródła czy może został skradziony. Z kolei sprzedający dzięki historii przypisanej konkretnemu numerowi mogą uwydatnić plusy sprzedawanej maszyny oraz potwierdzić jej rzeczywistą wartość.

W raporcie historii pojazdu, którą pozwala prześledzić sprawdzenie numeru VIN, możemy również dowiedzieć się czy i do kiedy pojazd ma ważne badanie techniczne i ubezpieczenie. Nie będzie również tajemnicą ilu właścicieli miał przed nami. Ponieważ producenci wykorzystują numer VIN w przypadku reklamacji dowiemy się także jakie naprawy czy akcje serwisowe były udziałem naszego pojazdu. Wszystkie te dane uzyskamy dzięki temu, że wszystkie podmioty zajmujące się pojazdami – począwszy od producentów, poprzez ubezpieczycieli, warsztaty, policję po dealerów muszą wpisywać zdarzenia z udziałem konkretnego pojazdu do centralnej ewidencji pojazdów. W Polsce nosi ona skrót CEPiK – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców

Sprawdzenie numeru VIN za pomocą usługi historiapojazdu.gov.pl na platformie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji. Usługa ta przeznaczona jest głównie dla osób chcących kupić pojazd używany i jest całkowicie bezpłatna. Z roku na rok również jest uzupełniana o nowe informacje. Z CEPiKu korzysta również policja. Dzięki danym zawartym w ewidencji od października ubiegłego roku kierowca nie musi już mieć przy sobie dokumentów pojazdu. Jeśli jednak chodzi o stacje kontroli pojazdów to dowód rejestracyjny wciąż jest wymagany podczas przeprowadzania przeglądu technicznego.

Za pośrednictwem CEPiK informacje o wszystkich czynnościach związanych z pojazdem zarejestrowanym w kraju są od razu dostępne dla każdego uprawnionego do uzyskania informacji organu. Oznacza to, że jeśli policjant w Strykowie zatrzyma nam dowód rejestracyjny to od razu będzie mógł to sprawdzić policjant w Pile, diagnosta w Szczuczynie oraz Starosta, który ów dowód wydał. Również zwrot dokumentu będzie natychmiast widoczny w systemie. To samo dotyczy wykroczeń drogowych. Do tych danych nie ma dostępu zwykły Kowalski.

Sprawdzenie numeru VIN

Poza raportem z CEPiK, który wciąż jeszcze jest niekompletny i uzupełniany, osoba zainteresowana zakupem pojazdu może skorzystać z dostępnych w internecie stron dekodujących numer pojazdu. Mamy tu do wyboru różne strony np. www.autodna.pl. Strony te oferują pełniejsze raporty jednak są one płatne. Gwarantują za to sprawdzenie numeru VIN w bazach skradzionych pojazdów, dotychczasowym przeznaczeniu pojazdu, a nawet obejrzeć archiwalne zdjęcia pojazdu. Bazy oferowane przez te strony są rozszerzone o kraje z poza Unii Europejskiej, a także z poza samej Europy, mianowicie USA oraz Kanadę.