Po dłuższym okresie eksploatacji samochodu pojawiają się różne sygnały mogące wskazywać na awarię lub zużycie jakichś części albo układów. Jak można rozpoznać co jest przyczyną nietypowych objawów, zanim przeprowadzi się dokładną diagnostykę?

Objawy zużycia wtryskiwaczy 

Jeżeli samochód z silnikiem Diesla, stopniowo zaczyna zużywać znacznie więcej paliwa niż poprzednio, spada moc silnika, pojawiają się problemy z rozruchem, zwłaszcza przy niższych temperaturach, albo z rury wydechowej wydostaje się ciemny dym, można przypuszczać, że wystąpiła jakaś usterka wtryskiwaczy. To właśnie od nich zależy prawidłowość pracy silnika, który działa gorzej gdy wtryskiwacz nie jest sprawny. Wtryskiwacz ma za zadanie podawanie pod ciśnieniem do komory spalania określonej dawki paliwa. Jeśli ta dawka jest za duża, wzrasta zużycie paliwa a moc silnika spada. Przez to zwiększają się koszty eksploatacji samochodu, a gdy będzie on dalej używany pomimo tej awarii, może nawet dojść do uszkodzenia innych układów. Nie należy więc lekceważyć takich symptomów, najlepiej sprawdzić wszystko w specjalistycznej stacji diagnostycznej, wyposażonej w przeznaczoną do tego celu aparaturę. Będzie wtedy możliwe komputerowe odczytanie kodu błędu, a następnie dokładne sprawdzenie parametrów wtryskiwacza.

Wymiana czy regeneracja?

Jeżeli właściciel pojazdu zdecyduje się na wymianę wtryskiwacza na nowy, musi przy zakupie podać indywidualny kod silnika, bo w podobnych wersjach samochodów mogą być montowane wtryskiwacze o innych parametrach. Nie można wymienić tylko jednego, czy dwóch elementów, trzeba  kupić od razu cały komplet. To spory koszt, szczególnie przy silniku sześciocylindrowym. Dochodzi do tego cena robocizny, więc wydatek może sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Może to też kosztować dużo więcej, jeśli wybierze się taki podzespół najdroższej marki.

Może więc bardziej się opłaca regeneracja wtryskiwaczy? W starszych modelach samochodów montowane były wtryskiwacze elektromagnetyczne. Oczyszczenie ich samodzielnie jest możliwe, ale wymaga sporego doświadczenia i sterylnych warunków. Potem i tak trzeba udać się do mechanika, aby za odpowiednią opłatą dokonał kalibracji i wpisał odpowiedni kod.

Regeneracja wtryskiwaczy piezoelektrycznych, znajdujących się w nowszych modelach, zdecydowanie powinna być przeprowadzona w profesjonalnym warsztacie. Tam wykonają dokładne czyszczenie i kalibrację. Będzie to jednak możliwe pod warunkiem, że żadna z części tego urządzenia nie jest uszkodzona mechanicznie. Nie wszyscy producenci oferują bowiem sprzedaż drobnych elementów zamiennych.

Jak zadbać o wtryskiwacze?

Regeneracja wtryskiwaczy w zasadzie przywraca im pełną sprawność. Jednak po przejechaniu większej ilości kilometrów warto sprawdzić, czy nadal są w dobrym stanie. Przyczyną ich awarii może być przede wszystkim zła jakość paliwa, najlepiej więc tankować na renomowanych stacjach. Konstrukcja wtryskiwaczy jest bardzo delikatna, więc uszkodzić je może brud lub drobne cząstki korozji gromadzące się w układzie paliwowym. Ale nawet przy stosowaniu wysokiej klasy oleju napędowego, po przejechaniu około 200 tys kilometrów, następuje naturalne zużycie tych podzespołów. Jeżeli zakres odchyleń od optymalnych parametrów jest niewielki, komputer może sam dokonać korekty przez regulację ciśnienia. Nawet jeśli nie pojawią się wyraźne symptomy  awarii, trzeba wziąć pod uwagę taką możliwość i przeprowadzić dokładną diagnostykę.

Dlaczego warto regenerować wtryskiwacze?

Zły stan wtryskiwaczy ma wpływ na możliwość uzyskiwania pożądanych osiągów, przy zwiększonym zużyciu paliwa wzrasta koszt eksploatacji samochodu, a dym spalinowy zanieczyszcza środowisko. W skrajnej sytuacji może też dojść do uszkodzenia innych podzespołów, co pociąga za sobą dodatkowe wydatki. Warto więc zadbać o prawidłową eksploatację swojego samochodu zarówno ze względów ekonomicznych jak też pod kątem przestrzegania zasad ekologii