Każdy z nas może znaleźć się w sytuacji, kiedy będzie zmuszony przetransportować swój pojazd do mechanika np. podczas awarii. Część osób rezygnuje z usług pomocy drogowej i decyduje się holować pojazd samodzielnie. Podpowiadamy jak uniknąć kosztownych błędów.

Działając na własną rękę musimy mieć na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo. Pamiętajmy, że Polskie prawo dokładnie reguluje sytuacje, kiedy auto może być holowane. Jeżeli pojazd nie spełnia tych warunków konieczne jest skorzystanie z pomocy drogowej.

Sprawdź czy pojazd można holować

Na samym początku upewnijmy się, czy nasz samochód może być poddany holowaniu – nie jest to tak oczywiste, jak się wydaje. Szczególnie jest to istotne dla posiadaczy samochodów z automatyczną skrzynią biegów (wymiana lub naprawa skrzyni biegów może w takich przypadkach wynieść ponad 10 tysięcy złotych), aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym czy samochodów z zawieszeniem hydropneumatycznym i pneumatycznym w których doszło do awarii silnika. informację na ten temat możemy znaleźć w instrukcji użytkowania pojazdu.

Sprawdź układ kierowniczy

Przed przystąpieniem do holowania sprawdźmy, czy w samochodzie sprawne są podstawowe układy. Zabronione jest holowanie aut w których doszło do awarii układu kierowniczego i hamulcowego. Podczas holowania niezbędne są również działające światła (holujący pojazd musi mieć włączone światła mijania).

Holowanie zabronione na autostradzie

Stanowczo zabronione jest holowanie samochodów znajdujących się na autostradach. Wyjątek stanowią pojazdy do tego przeznaczone. Jeżeli nasz pojazd uległ awarii na autostradzie powinniśmy skontaktować się z pobliską pomocą drogową.

Co jest potrzebne do holowania samochodu osobowego?

Aby prawidłowo i zgodnie z przepisami przystąpić do holowania pojazdu niezbędne nam będą:

  • Linka holownicza (od 4 do 6 metrów) o należytej wytrzymałości dostosowanej do masy auta.
  • Sztywny hol o długości do 3 m – może znaleźć zastosowanie w niektórych sytuacjach.
  • Trójkąt ostrzegawczy – powinien znajdować się na tylnej szybie samochodu.

Jak odpowiednio holować samochód

Rozpoczynając holowanie jeszcze raz sprawdźmy sprawność układu hamulcowego, kierowniczego oraz elektronicznego (światła, wspomaganie układu kierowniczego). Jest to bardzo ważne ze względu na nasze bezpieczeństwo. W przypadku awarii silnika, trzeba mieć dodatkowo na uwadze brak wspomagania dwóch pierwszych układów.

Pamiętajmy, że asa pojazdu holującego uszkodzony samochód powinna być większa od pojazdu holowanego. Należy również zadbać, by pojazd holujący był wyposażony w silnik umożliwiający szybkie i płynne rozpędzenie obu pojazdów. Trasę zaplanujmy z wyprzedzeniem, starajmy się unikać tras o największym natężeniu ruchu oraz skomplikowane skrzyżowania oraz ronda. Praca dwójki osób powinna być tak skoordynowana, aby ruch obu aut był płynny a linka holownicza była napięta, unikajmy szarpnięć. Miejmy na uwadze, że prędkość pojazdów w czasie holowania jest ograniczona prawnie i wynosi do 30 km/h w terenie zabudowanym i do 60 km/h w terenie niezabudowanym.

Do najczęstszych błędów podczas holowania należą:

  • włączenie świateł awaryjnych
  • włączenie świateł do jazdy dziennej DRL
  • zaczepienie liny do zderzaka (może spowodować wyrwanie zderzaka)
  • montowanie linki holowniczej do haka holowniczego
  • pojazd holowany niema włączonych świateł mijania
  • w przypadku braku oznakowania (biało-czerwonego) linki brak oznaczenia jej chorągiewką
  • brak trójkąta ostrzegawczego (powinien znajdować się z lewego tyłu pojazdu)