W każdym samochodzie stosowany jest inny rodzaj felg. By dobrać je w odpowiedni sposób musimy najpierw ustalić odpowiednie parametry. Przede wszystkim będzie to średnica, ale ważny jest również rozmiar, odsadzenie ET, a przede wszystkim ilość śrub trzymających felgę do piasty i odległość między nimi. Dopiero mając taki zestaw parametrów możemy poszukać konkretnej felgi i mieć pewność, że będzie ona pasować. Najczęściej spotykany jest rozmiar 4×100, ale popularne są również felgi 5×112 w większych i mocniejszych samochodach.

Co oznaczają konkretne wymiary?

Dobór felg należy rozpocząć od sprawdzenia ilości śrub. Zazwyczaj są widoczne od zewnątrz, czasami trzeba zdjąć dekiel centralny lub kołpak. Felga 5×112 oznacza, że pasuje do pojazdów wykorzystujących pięć śrub. To jednak nie wszystko, co jest istotne pod tym względem. Drugi parametr to odległość pomiędzy konkretnymi otworami mocującymi. Na rynku występuje bardzo duża ilość różnych wariantów, stąd bardzo istotne jest by sprawdzić jaki posiadamy w naszym samochodzie. Ponieważ pomiary nie zawsze wychodzą idealnie, a różnice mogą wynosić nawet kilka milimetrów, najpewniejszym sposobem jest sprawdzenie w instrukcji obsługi pojazdu. Felgi 5×112 najczęściej występują w większych średnicach, ponieważ dedykowane są do cięższych i mocniejszych samochodów. Możemy spotkać je w przedziale od 18 cali w górę, choć okazjonalnie trafiają się w niższych rozmiarach. Wytwarzane są przez wielu znanych producentów, między innymi takich jak Carbonado, Enkei, Keskin, MAM.

Dlaczego felga nie pasuje?

Czasami zdarza się sytuacja, że zamówiona felga jednak nie pasuje do samochodu. Oznacza to, że podczas wyboru popełniliśmy jakiś błąd lub też źle odczytaliśmy informacje z instrukcji obsługi auta. Dla przykładu 18-calowa felga 5×112 może występować z różnym tzw. odsadzeniem ET. Oznacza to wysunięcie koła bardziej na zewnątrz pojazdu (dodatnie ET) lub też przybliżenie go do wewnętrznej części nadkola (ujemne ET). Nieprawidłowy dobór może oznaczać, że opona będzie wystawać poza obrys pojazdu albo też wewnętrzna część felgi zetknie się z zaciskiem hamulcowym, uniemożliwiając obracanie się koła. Nie można zapomnieć też o średnicy otworu centrującego, która powinna być identyczna jak wypust piasty. Felgi 5×112 występują z różnymi średnicami ww. otworu, co ułatwia dobór do konkretnego samochodu. Jeśli jednak nie znajdziemy wybranej felgi w odpowiedniej konfiguracji, warto wybrać średnicę wyższą, po czym zakupić i zastosować pierścienie centrujące.